משקיעים? המקרים בהם אתם זכאים להחזר מס

יש לך תיק השקעות בבנק? בין אם מדובר בתיק מנוהל או בתיק שאתם מנהלים באופן עצמאי, בעת מכירה או שינוי מתרחש אירוע מס.

במידה ומכרתם ברווח, מנוכה לכם מס באופן אוטומטי ע״י הבנק. מדובר במס הנקרא מס רווח הון והוא בשיעור של 25%. קיימים גם ניירות ערך בהם מס רווח ההון הינו בשיעור של 15% (במקרה ונייר ערך אינו צמוד למדד).

כלומר, על כל 100 ש”ח רווח, הבנק מנכה 25 ש”ח ומעביר למס הכנסה.

לעומת זאת, אם מכרתם בהפסד, כמובן שלא מנוכה מס כי אין רווח וההפסד מקוזז ע״י הבנק מהרווח. במקרה זה אתם מקבלים החזר.

אם מדובר באירועים באותה שנת המס ובאותו תיק השקעות, הבנק יודע לקזז את ההפסדים כנגד הרווחים. במקרה כזה אם הרווחתם במהלך שנת מס 10,000 ש”ח והפסדתם 2,000 תשלמו מס רק על הרווח “נטו”, כלומר על 8,000 ש”ח, משמע מס בגובה של 2,000 ש”ח.

תשמחו לדעת שגם את המס ששולם בסך של 2,000 ש”ח יש אפשרויות שלא לשלם או לשלם פחות ואשמח להרחיב על כך:

  1. קיזוז הפסדים בין תיקי השקעות שונים – בפעמים רבות מסיבות שונות אנשים מחזיקים במספר חשבונות של ניירות ערך באותו בנק או בבנקים שונים. במקרים אלו הבנק לא מקזז את ההפסדים באופן אוטומטי מחשבון אחד לשני. לכן הבנק ינכה לכם מס על הרווחים אך לא יקזז את ההפסדים.
  2. הפסדים מעוברים – במידה ובשנת מס מסוימת היו יותר הפסדים מרווחים ובסיום שנת המס הבנק קיזז את כל ההפסדים מול הרווחים כך שלא שילמתם מס באותה השנה אך עדיין נשארה יתרת הפסד שלא קוזזה, אתם זכאים להעביר את יתרת ההפסד ולקזז אותו מול רווחים עתידיים למשך ללא הגבלת זמן.. את הפעולה הזו הבנק לא יכול לעשות וניתן לממש זכות זו רק באמצעות הגשת דוח שנתי. לא פעם אני פוגשת לקוחות שבמהלך תקופת הקורונה (שנת 2020) ספגו הפסדים בגובה של עשרות אלפי שקלים ובשנה שאחרי (2021) השיגו רווחי הון מדהימים ונוכה להם מס על מלוא הרווחים ללא קיזוז ההפסד. את המס הזה ניתן להחזיר. מדגישה שוב, תהליך זה לא קורה באופן אוטומטי, אלא רק בהגשת דוח שנתי בצירוף נספח רווח הון.
  3. בנוסף את יתרת ההפסד השוטף או את ההפסד המעובר ניתן לקזז כנגד כל רווח הון ריאלי -למשל מס שבח ששולם במכירת מקרקעין או מס שנוכה במכירת אופציות לעובד במסלול רווח הון.
  4. הטבה נוספת ומשמעותית קיימת לבני 60 ומעלה – ״זיכוי גיל 60״. ההטבה מאפשרת לבני גיל 60 ומעלה להינות ממדרגות מס השוטפות שלהם (מס שולי) גם בהכנסות החייבות במס רווח הון. לדוגמה במידה ויש לכם הכנסה בגובה של 6,000 ש”ח בחודש מקצבה או שכר ואתם נמצאים במדרגת מס של 10%, באפשרותכם לשלם מס בשיעור של 10% על רווח ההון במקום שיעור מס של 25% ובעצם מדובר על הטבת מס בשיעור של 15% על רווח ההון. גם במקרה זה את ההטבה ניתן לקבל רק בדיעבד בהגשת דוח שנתי.

קריפטו ומסחר מחוץ לישראל – שימו לב, במידה והמסחר מתבצע מחוץ לישראל ובנק בישראל לא מנכה מס במקור אז אתם חייבים לשלם את המס המלא בעת דיווח על הכנסת רווח הון .

את החזר ממס הכנסה על הטבות הללו ניתן לתבוע עד 6 שנים אחורה.

לכל שאלה נוספת אשמח לעמוד לשרותכם

לכל שאלה או בירור אשמח לעמוד לרשותכם, סימה מזרחי, יועצת מס ופרישה.  054-6288462

כתבות נוספות

דילוג לתוכן