פנסיית חובה לגמלאים בעלי קצבה, האם חובה ולמה כדאי?

שאלה ששואלים אותי הרבה גימלאים : האם מעסיק הנוכחי שלי חייב להפקיד לי לקרן פנסיה במידה ואני מקבל/ת קיצבת פרישה?

אנחנו חיים בעידן ש-60 זה-40 החדש ו-70 זה-50 החדש.

הרבה גימלאים נמצאים בשוק העבודה אם כקריירה שניה, מסיבות כלכליות או פשוט להמשיך להיות עסוקים.

לפי נתוני משרד העבודה והרווחה לשנת 2020, 71% מן הפורשים בגילאי 62 ומעלה עדיין ממשיכים לעבוד.

החל משנת 2008 כל מעסיק חייב להפקיד לעובד לפנסיה.

גם במקרה שלעובד קיימת קיצבת פרישה, המעסיק חייב להפריש כמו לכל עובד אחר.

על המעסיק להפריש בגין העובד 12.5% משכרו ולעובד להפריש 6% נוספים. סה”כ 18.5%.

סייג היחידי הוא לגבי עובדים מעל גיל 67 (ללא הבדל מין) שמקבלים קצבת פרישה. אך גם במקרה הזה במידה ומדובר באותו מעסיק שעבדתם אצלו לפני גיל 67 והמשכתם לעבוד גם אחרי, לא יכול להפסיק להפקיד לכם לקופת הפנסיה.

חשוב לציין שגם אם התחלתם לעבוד אצל מעסיק החדש בגיל 70 ויש לכם קצבה חודשית והוא לא חייב להפקיד לכם לפנסיה, זה לא פוטר אותו מלשלם לכם פיצויים בעת העזיבה. על פי החוק, אתם עדיין זכאים לתשלום פיצויים כמו כל אחד אחר.

למה חשוב וכדאי להפקיד לקרן פנסיה?

כי מדובר ביותר כסף שמגיע לכם – כזה פשוט! נוסף לשכר השעתי או החודשי שלכם, המעסיק מפקיד מידי חודש לטובתכם לחיסכון האישי שלכם בקופת פנסיה עוד 12.5% מהשכר שלכם. למשל שכר חודשי שלכם 3,000 ₪  ברוטו אז מעסיק מפקיד עבורכם עוד 375 ₪   מידי חודש לקופת חסכון שלכם. מדובר ב-4500 ₪   בשנה במקרה של דוגמא זאת.

כסף שמופקד בקרן פנסיה צובר תשואה – כשכסף נמצא בקופה הוא עובד וצומח בשבילכם וצובר ריבית דה ריבית, זה תלוי במסלול שבחרתם כמובן אך לטובת הדוגמא וחישוב גס מדובר בכ-4% תשואה בשנה. אז אותם 4,500 ₪  שהמעסיק הפקיד לכם בדוגמא הקודמת, לאחר שנתיים יהיו שווים ל-4867 ₪. וזה בלי שעשיתם כלום. זכותכם לבחור באיזו קרן/קופה להפקיד את הכסף ובאיזה מסלול וכמובן שתמיד מומלץ להתייעץ עם בעל מקצוע בנושא.

במסגרת הפקדות לקרן פנסיה אתם יכולים לרכוש ביטוח חיים או אובדן כושר עבודה שינוכה אוטומטית מהפקדות ויכסה אתכם במידת הצורך.

הפקדות לקרן פנסיה מזכות אתכם אוטומטית בהטבות מס עד 25% מגובה ההפקדה. מדובר בהטבת מס משמעותית מאוד ויכולה להגיע עד 2,500 ₪  בשנה. במסגרת דוח שנתי ניתן להתחלק או להעביר את ההטבה זו לבן זוג במידת הצורך.

• הגדלת הקיצבה שלכם – בעת הפרישה הסופית באפשרותכם למשוך קיצבה נוספת מהפנסיה שצברתם מקריירה השנייה שלכם ולשפר את איכות חייכם בזמן שתפסיקו לעבוד.

הערות נוספות :

  • במידה ובעת התחלת עבודה אצל מעסיק קיימת לכם קופת פנסיה פעילה עליו להפקיד לכם מייד עם תחילת העסקה, במידה ולא – עליו להתחיל הפקדות לא מאוחר מ-6 חודשים מעת תחילת ההעסקה.
  • העובד אינו רשאי לוותר על הפקדות לקרן פנסיה גם אם בדיעבד לא שולמו.
  • גם אם אתם עובדים אצל מספר מעסיקים בו זמנית, החובה היא על כל מעסיק להפקיד עבורכם.

אשמח לעמוד לשרותכם

סימה מזרחי יועצת מס ופרישה 054-6288462

כתבות נוספות

דילוג לתוכן