האם מי שיוצא לגמלאות זכאי לדמי אבטלה?

פורשים רבים מניחים שמכיוון שהם פרשו לגמלאות והם מקבלים קצבת פנסיה, הם אינם זכאים לדמי אבטלה. אולם התשובה לשאלה שבכותרת היא בהחלט כן!

גם מי שמקבלים קצבת פנסיה, זכאים לדמי אבטלה.

אולם, חשוב לדעת שיש הבדל בנושא זה בין פורשים הנמצאים לפני גיל פרישה (67 לגברים ו-62+ לנשים) ומי שכבר הגיעו לגיל פרישה ומקבלים קצבת אזרח ותיק.

מי שעדיין אינם בגיל פרישה:

בין אם פרשתם והתחלתם לקבל קצבה/פנסיה ובין אם אתם מקבלים קצבה זמן מה ועכשיו סיימתם לעבוד, אתם זכאים לדמי אבטלה על פי החוק לפי החישוב הבא: הכנסות פנסיה/קצבה יקוזזו מדמי אבטלה להם הנכם זכאים, כך שבפועל תקבלו מביטוח לאומי את ההפרש.

לדוגמא:

זכאות לדמי אבטלה  – 9,000 ₪ חודשי

גובה הקצבה/פנסיה – 4,500 ₪ חודשי

דמי אבטלה שיתקבלו בפועל  = 4,500 ₪ בחודש

מי שהגיעו לגיל פרישה ומקבלים קצבת אזרח ותיק:

על פי החוק, דמי אבטלה משולמים עד גיל 67 בלבד, הסיבה היא שגיל פרישה לנשים הינו 62+  לכן נשים בלבד יכולות ליהנות מקצבת אבטלה בזמן שהן זכאיות לקצבת אזרח ותיק.

מכיוון שלא קיים כפל קצבאות בביטוח לאומי, אישה תקבל את הקצבה הגבוהה יותר מבין השתיים.

חשוב לציין שבתקופת הקורונה ניתנה הקלה זמנית ונשים יכלו לקבל את שתי הקצבאות יחד ולא רק את הגבוהה ביניהן. אולם ההקלה הסתיימה ב 28/02/2023 ואינה רלוונטית יותר.

לכן, במקרה שפורשת מקבלת פנסיה וקצבת אזרח ותיק, תרצה לתבוע דמי אבטלה היא יכולה. גם אז יתבצע קיזוז של הפנסיה מקצבת דמי אבטלה בחישוב של שקל לשקל לפי הדוגמה הקודמת.

דגשים חשובים:

  • את התביעה לדמי אבטלה ניתן להגיש באתר הביטוח הלאומי או בהגעה לסניף באזור מגורכם.
  • בעת מילוי טופס בקשה לדמי אבטלה, חשוב לציין את גובה הקצבה/פנסיה שאתם מקבלים.
  • מלבד מילוי תביעה לדמי אבטלה באתר של ביטוח לאומי, נדרשת התייצבות בלשכת תעסוקה על פי הדרישות הקיימות.
  • מי שסיים העסקתו בגין יציאה לגמלאות – החוק רואה זאת כהתפטרות ולכן זכאות לדמי אבטלה תהיה לא מיום הראשון בסיום העסקה, אלה מהיום ה 91.
  • במידה ופרשתם ואתם זכאים לדמי אבטלה גבוהים, יתכן שכדאי לשקול לקבל קודם את דמי האבטלה ורק לאחר מכן להתחיל לקבל את הקצבה.

לכל שאלה או בירור אשמח לעמוד לרשותכם, סימה מזרחי, יועצת מס ופרישה.  054-6288462

כתבות נוספות

דילוג לתוכן